CYPRUS WEATHER
Search
Close this search box.

גבינה ופוליטיקה קפריסאית

» חדשות » גבינה ופוליטיקה קפריסאית

גבינת חלומי מהווה את אחת מהגאוות של הקפריסאים.

הביקוש לגבינה בחו"ל עולה ועל כן הממשל הקפריסאי דורש להכיר בגבינה כמוצר מקומי וזאת בכדי להגן עליו מפני יצרנים מתחרים.

ההכרה מצד האיחוד מתעכבת וזאת בשל מתיחות מול הטורקים.

בקפריסין מכונה הגבינה על ידי האיכרים "הזהב הלבן" – גבינה מלוחה וצמיגית המיוצרת מגבינת כבשים ועיזים ואיננה נמסה על הגריל.

הגבינה מהווה את הייצוא המוביל של האי.

הקפריסאים מנסים זה מספר שנים להביא את האיחוד האירופי להכיר בגבינה כמוצר קפריסאי מסורתי.

משמעות הכרה זו תאפשר רק לקפריסאים לשווקה בחו"ל תחת השם "חלומי".

האיכרים ויצרני הגבינות באי אינם מעוניינים שגבינות אחרות ממדינות אחרות ייהנו מרווחים בתעשייה המגלגלת יותר מ-200 מיליוני אירו

הערכות טוענות שהביקוש לגבינת חלומי יגיע לשיא בשנים בקרובות וזאת לאור כך שמדובר בגבינה עמידה המהווה תחליף ראוי למוצרי בשר.

הביקוש הגבוה ביותר לגבינה נרשם בגרמניה, שבדיה ובריטניה.

 

המורכבות הפוליטית באי המחולק מסבכת הנושא.

המחלוקת עוסקת בייצור ושיווק של גבינת החלומי בחלק הטורקי באי.

את הסחורות המיוצרות בחלק זה לא ניתן לייצא באופן ישיר למדינות אחרות.

 האי מחולק מ-1974 עת טורקיה פלשה לאי בעקבות הפיכה ובתמיכה מצד היוונים.

קפריסין הצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 2004 אך חוקי האיגוד תקפים רק בחלק היווני של האי, שבה הממשל מוכר על ידי הקהילה הבינלאומית. דרישת הקפריסאים להכיר בגבינת החלומי הגיעה גם בעקבות התפתחות שיחות השלום ב-2015 בין החלק היווני של האי לזה הטורקי וזאת בכדי להביא לאיחוד האי.

הגוף באיחוד האירופי שלו הסמכות להביא לאישור מוצרי מזון וחקלאות ניסה לקדם פשרה – ביצוע של בדיקות גבינת החלומי בשני הצדדים וזאת בכדי לוודא שהמוצרים עומדים בתקנות הבריאות והבטיחות של האיחוד.

למול כך ששיחות השלום בין הצדדים הגיעו למבוי סתם גם ההכרה בגבינה נזנחה.

הממשל בקפריסין הודיע ששני הצדדים הגיעו לסיכום ובו ייצוא הגבינה מהצד הטורקי לשווקים באירופה יתבצע דרך הנמלים בצד היווני של האי.

הטורקים טענו שלא כך סוכם ובעצם הנציבות האירופית עשו ניסיון לאפשר ייצוא של גבינה ישירות מהצד הטורקי, כשמנגד טרפדו היוונים מהלך זה.

על מנת שהגבינה תקבל את הכרת האיחוד על היצרנים לעמוד בדרישות וזאת שהגבינה תכיל כ-51% חלק כבשים או עיזים. דרישה זו תואמת את המתכון המסורתי של הגבינה מלפני 500 שנים, אך כיום ייצור הגבינה נעשית מחלב פרה. 

חבר הפרלמנט האירופי מקפריסין, קוסטס מרבידס, טוען שהנציבות האירופית מתמהמהת ללא כל סיבה.

 לדעתו, אין שום סוגיה משפטית המונעת הכרה בגבינת החלומי ולכן הוא מצפה לאישור הנציבות והוא אף  קורא לממשל בקפריסין לפנות לבית הדין של האיחוד האירופי.

הממשל בקפריסין מקווה שהנציבות החדשה של האיחוד האירופי, שנכנסה לתפקיד בנובמבר 2019, תמצא פתרון לסוגיה.

נשיא איגוד יצרני הגבינות, ג'ורג' פטרו, מזהיר שאם השימוש בחלב פרה לא יתאפשר יותר מ-33% מאלפי משפחות הלוקחות חלק בתעשייה זו יותרו ללא פרנסה ובכך הדבר יוביל לירידה של יותר מ-50% בייצוא הגבינה.

פטרו מדגיש שכיום יש מחסור של חלב כבשים ועיזים בקפריסין.

טענתו שיצרני הגבינות רוצים שהרשויות באי יקבלו את אותה הכרה אך עם נהלים גמישים הרבה יותר שימנעו פגיעה בייצוא ומקומות העבודה. הכרת האיחוד תגן על היצרנים המקומיים ממתחרים אשר עשויים לעשות שימוש בחלב פרה הנחשב זול יותר ומסובסד וזאת בכדי לייצר אצלם את הגבינה.

נשיא תנועת החקלאים החדשים, טקיס כריסטודולו, טוען שהדרישה לשימוש בחלב כבשים ועיזים מגיעה מהצרכנים להם מודעות בריאותית גבוהה ובכך הדבר מביא לעלייה במכירות הגבינה ברחבי אירופה.

כריסטודולו חולק על ההנחה שתהה ירידה חדה ברווחים. טענתו היא שתיתכן ירידה בכמות ייצור הגבינה, אך בזכות התואר של האיחוד יוכלו המשווקים למכור את הגבינות במחיר גבוה יותר.

אולי יעניין אתכם גם

בשיתוף איזי נשיונילטי